Hodnocení florbalového turnaje žáků 8.–9. tříd

V pondělí 20. října 2025 vyrazili vybraní žáci našich 8. a 9. tříd do ZŠ Ukrajinská v Ostravě-Porubě, aby se zúčastnili okresního kola florbalového turnaje. Turnaje se zúčastnila řada škol z okolí, a soutěž tak byla velmi kvalitně obsazená.

Naši žáci byli losováním zařazeni do čtyřčlenné skupiny, ve které sehráli několik napínavých a vyrovnaných zápasů. Po statečných výkonech a velkém nasazení obsadil náš tým třetí místo ve své skupině, což bohužel nestačilo na postup do finálové části turnaje.

Přesto si hráči zaslouží pochvalu za bojovnost, týmovou spolupráci a sportovní chování během celého turnaje. V každém utkání předvedli snahu a odhodlání, které jsou stejně důležité jako samotné vítězství.

Florbalový turnaj byl cennou zkušeností a motivací do dalšího tréninku a školních sportovních akcí. Děkujeme všem hráčům za reprezentaci školy a také organizátorům turnaje za výbornou přípravu a sportovní atmosféru.

Mgr. Antonín Dohnal

Mgr. Martina Kalužová

 Soustředění pěveckého sboru Rolnička

Jako již tradičně vyrazili naši zpěváčci ze čtvrté a páté třídy na podzimní soustředění sboru do Pusté Polomi do areálu Setina, který se stal na dobu od 13. do 17. října 2025 jejich dočasným domovem.

Přestože jim velkou část dne zabral nácvik skladeb na vánoční koncert pod vedením p. uč. Šikulové a Hanelové, stihli maximálně využít i krásné podzimní počasí, které snad dostali za odměnu. Kromě procházek po okolí také hráli své oblíbené hry nebo soutěžili, o což se postaraly paní vychovatelky S. Kaspříková a D. Lažková. Všechny soutěže byly na konci pobytu vyhodnoceny a řádně odměněny. Pátá třída rovněž uspořádala pro čtvrťáky stezku odvahy, která byla opravdu strašidelná. Celé soustředění uzavřela všemi očekávaná diskotéka.

Pěvecký sbor odvedl pořádný kus práce a na koncert, který proběhne v prosinci, se můžete opravdu těšit. Určitě se přijďte podívat!

Mgr. Ivana Šikulová

Mgr. Martina Kalužová

Pythagoriáda – školní kolo

V pátek 17. 10. 2025 si žáci poměřovali své matematické znalosti a dovednosti v matematické soutěži Pythagoriáda. Soutěžili ve čtyřech kategoriích podle ročníků a řešili 15 úloh, většinou slovně zadaných.

Ti nejlepší, kteří získali alespoň 10 bodů a více z možných 15 bodů, postoupili do kola okresního, které se bude konat ve středu 12. 11. 2025 na Gymnáziu Olgy Havlové v Ostravě-Porubě.

Mgr. Jana Javorková

Popletená knihovna

V pátek 17. října 2025 vyrazila třída 1.B do pobočky KMO, aby se zúčastnila knihovnické lekce s názvem Popletená knihovna.

Paní knihovnice prvňáčkům ukázala, jak to v knihovně chodí a co všechno si tam mohou půjčit. Potom vyprávěla veselý příběh o maňáskovi Gustíkovi, který moc rád čte. Jednou ale přišel do knihovny, když byla zavřená, vytáhl spoustu knížek a nechal je rozházené. A tak se všechny pohádky popletly! Třeba Popelka šla pomáhat třem prasátkům a vůbec nestihla ples.

Děti tedy paní knihovnici pomohly knihy „opravit“ a dát příběhy zase do pořádku. Na závěr si každý vybarvil krásnou záložku do knihy.

Mgr. Kristýna Sádecká

Třída 5. A objevovala tajemství hornin a nerostů

V pátek 10. října 2025 se třída 5. A naší školy zúčastnila bezmála čtyřhodinového cvičení s horninami a nerosty, které vedl pan inženýr Havelka. Do školy přivezl přibližně 200 kg vzorků, se kterými mohli žáci během dopoledne pracovat.

Při cvičení měli žáci možnost brát si minerály i  horniny do rukou a zkoumat jejich vlastnosti zblízka. Nejprve vybírali z mnoha vzorků různé druhy nerostů a soustředili se na poznávání křemene. Poté si rozdělili horniny na vyvřelé, usazené a přeměněné. Samostatným úkolem bylo seřazení minerálů podle stupnice tvrdosti.

Velký zájem vzbudily horniny vzniklé působením rostlin a živočichů – žáci si mohli prohlédnout čelist dinosaura, zub žraloka, zkamenělé plavuně nebo trilobity. Obdiv si získaly také vzorky pocházející z vesmíru – meteorit a vltavín.

Další část cvičení spočívala v přiřazování typických hornin ke známým krajinám. Děti přiřadily krápník k Punkevní jeskyni, čedič k vodopádům Iguazu a červený pískovec k Velkému kaňonu. Mezi nejoblíbenější exponáty patřila geoda ametystu z Minas Gerais vážící 25 kg, u níž se žáci dozvěděli, jak geody vznikají, jak se v krajině hledají a nakonec dobývají ze země.

U dalšího stanoviště měli žáci za úkol spojit surovinu s odpovídajícím výrobkem – například zlatou rudu se zlatem, bauxit s hliníkem, magnetit se železem, kimberlit s platinou, kaolín s porcelánem a uhlí s plastem. V rámci cvičení se seznámili i  s  antropogenními horninami, tedy těmi, které vznikly lidskou činností.

Někteří žáci si přinesli i vlastní vzorky nerostů a hornin, které společně s lektorem určili. Dívky si mohly v průběhu akce plátkovým zlatem ozdobit nehty. Na závěr si všichni napsali krátký test a za odměnu získali pozlacené valounky.

Cvičení bylo nejen velmi poučné, ale také zábavné. Velice děkujeme panu inženýru Havelkovi za skvělý program a nezapomenutelný zážitek.

Mgr. Helena Mihálová

Adaptační pobyt žáků VI.A a VI.B

V době od 6. do 8. října 2025 se žáci VI.A a VI.B zúčastnili adaptačního pobytu v Beskydech.

Pan lektor zařadil do svého programu spoustu aktivit zaměřených na stmelení kolektivu, posílení přátelských vazeb mezi dětmi a začlenění nových žáků.

Vzhledem k nepříznivému počasí jsme většinu her absolvovali uvnitř, došlo ale i na venkovní aktivity spojené s pohybem.

Adaptačního kurzu se zúčastnily paní učitelky třídní (Mgr. Marcela Mutinová, Mgr. Hana Gábová) spolu s paní psycholožkou (Mgr. Veronika Opělová) a metodičkou prevence (Mgr. Pavlína Kavíková).

Mgr. Hana Gábová

THeatr ludem

Ve středu 8. října 2025 zavítaly k žákům 5. A naší školy lektorky ze spolku THeatr ludem, který využívá k rozvoji sociálních dovedností metody dramatické výchovy a pomáhá dětem zážitkovou formou lépe pochopit různé životní situace. Drama dílna byla inspirována knihou Blbá Vendula. Děti si díky hraným scénkám mohly vyzkoušet různé situace z příběhu, kde Vendula neměla kamarády a zažívala odmítání od spolužáků.

V dílně se snažily vcítit nejen do Venduliných pocitů, ale také do těch lidí, kteří ji nechtěli přijmout mezi sebe. Hraním rolí žáci hledali možná řešení, jak Vendule pomoci a zlepšit vztahy v třídním kolektivu. Dílna podporovala empatii, porozumění a spolupráci mezi dětmi. Knihu jsme si poté půjčili z knihovny a ještě ji společně přečteme, aby následná debata pomohla dětem lépe porozumět situacím, které příběh přináší.

Mgr. Helena Mihálová

Florbal dívky 6. – 7.tříd

Ve středu 8.10.2025 se tým děvčat ve složení Florčinská, Průšová, Kozlová, Krupníková, Ztratilová, Vlachová, Kravčíková a Hamroziová zúčastnil obvodního kola ve florbalu. Akce se uskutečnila na ZŠ Dětská.

Dívky odehrály ve skupině celkem tři zápasy. Hrály moc dobře, bojovně s velkým nasazením a vypětím všech sil. Reprezentovaly naši školu se ctí a dokonce se jim podařilo vyhrát 10:1, ale i tak to stačilo pouze na druhé místo.

Hráčkám blahopřejeme a děkujeme za jejich výkon.

Mgr. Iveta Krátká

Nové chutě ve školní jídelně

Ve školní jídelně se stále snažíme držet krok s moderními trendy a zároveň zpestřit stravování našim žákům.

Ve čtvrtek 3. 10. 2025 nás velmi potěšilo, že měl oběd velký úspěch, byla cibulová polévka se sýrem, vepřová kotleta po venkovsku s dušenou rýží a čokoládová buchta s kousky čokolády. Dětem chutnalo a to je pro nás ta nejlepší zpětná vazba.

V pondělí 13. 10. 2025 nabídneme žákům jinou jedinečnou příležitost – ochutnat bezlepkové jídlo, které běžně připravujeme pro strávníky s dietním omezením. Zároveň budeme podávat také bezlaktózové mléko, které je součástí naší nabídky pro děti s laktózovou intolerancí. Na talíři se ten den objeví pórková polévka s kvasnicemi a jako hlavní chod ruská hovězí pečeně s bezlepkovými těstovinami. K tomu nabídneme bezlaktózové mléko jako nápoj.

Snažíme se žákům předvádět nové chutě a rozšiřovat obzory v oblasti zdravého a ohleduplného stravování.

Jana Kostková, vedoucí školní jídelny

Co vlastně dělá ředitel školy?

Děti se mě občas ptají, co vlastně dělá ředitel základní školy – a já jim na to rád odpovídám. Ano, ředitel má na starosti spoustu papírů, rozhodování a plánování, ale jednou z nejhezčích částí mé práce (kromě vlastní vyučovací činnosti) je, když mohu jít do výuky a vidět, jak se žáci učí a jak učitelé skvěle pracují. Říká se tomu hospitační činnost – tedy sledování a podpora výuky.

V pátek 3. 10. 2025 jsem navštívil hodinu informatiky v 8. A. Byla opravdu inspirativní – žáci se věnovali počítačové grafice, poznávali různé formáty obrázků a upravovali vlastní návrhy tak, aby je následně mohli vytisknout na 3D tiskárně. Pracovali soustředěně a s velkým zájmem – bylo vidět, že je téma baví a že technologie ve škole má své místo. Někteří žáci s úpravami obrázků trošku bojovali, ale paní učitelka jim byla trpělivě k ruce – obcházela je, podporovala, vysvětlovala a pomáhala jim dojít k výsledku. Všichni tak nakonec zvládli úkoly dané hodiny úspěšně dokončit.

V úterý 7. 10. 2025 jsem měl možnost být zase ve výuce výchovy ke zdraví v 9. A, kde se žáci věnovali genetice. Nejenže vyhledávali informace o dědičnosti a genetických poruchách, ale zároveň sestavovali model DNA. Práce jim šla od ruky a bylo znát, že je učení stále ještě baví. A právě takové hodiny ukazují, že škola může být místem, kde se nejen učí, ale i přemýšlí, tvoří a výuka může být zajímavá a smysluplná – pro žáky i učitele.

Mgr. Miroslav Bučánek