Třída 5. A objevovala tajemství hornin a nerostů

V pátek 10. října 2025 se třída 5. A naší školy zúčastnila bezmála čtyřhodinového cvičení s horninami a nerosty, které vedl pan inženýr Havelka. Do školy přivezl přibližně 200 kg vzorků, se kterými mohli žáci během dopoledne pracovat.

Při cvičení měli žáci možnost brát si minerály i  horniny do rukou a zkoumat jejich vlastnosti zblízka. Nejprve vybírali z mnoha vzorků různé druhy nerostů a soustředili se na poznávání křemene. Poté si rozdělili horniny na vyvřelé, usazené a přeměněné. Samostatným úkolem bylo seřazení minerálů podle stupnice tvrdosti.

Velký zájem vzbudily horniny vzniklé působením rostlin a živočichů – žáci si mohli prohlédnout čelist dinosaura, zub žraloka, zkamenělé plavuně nebo trilobity. Obdiv si získaly také vzorky pocházející z vesmíru – meteorit a vltavín.

Další část cvičení spočívala v přiřazování typických hornin ke známým krajinám. Děti přiřadily krápník k Punkevní jeskyni, čedič k vodopádům Iguazu a červený pískovec k Velkému kaňonu. Mezi nejoblíbenější exponáty patřila geoda ametystu z Minas Gerais vážící 25 kg, u níž se žáci dozvěděli, jak geody vznikají, jak se v krajině hledají a nakonec dobývají ze země.

U dalšího stanoviště měli žáci za úkol spojit surovinu s odpovídajícím výrobkem – například zlatou rudu se zlatem, bauxit s hliníkem, magnetit se železem, kimberlit s platinou, kaolín s porcelánem a uhlí s plastem. V rámci cvičení se seznámili i  s  antropogenními horninami, tedy těmi, které vznikly lidskou činností.

Někteří žáci si přinesli i vlastní vzorky nerostů a hornin, které společně s lektorem určili. Dívky si mohly v průběhu akce plátkovým zlatem ozdobit nehty. Na závěr si všichni napsali krátký test a za odměnu získali pozlacené valounky.

Cvičení bylo nejen velmi poučné, ale také zábavné. Velice děkujeme panu inženýru Havelkovi za skvělý program a nezapomenutelný zážitek.

Mgr. Helena Mihálová

Adaptační pobyt žáků VI.A a VI.B

V době od 6. do 8. října 2025 se žáci VI.A a VI.B zúčastnili adaptačního pobytu v Beskydech.

Pan lektor zařadil do svého programu spoustu aktivit zaměřených na stmelení kolektivu, posílení přátelských vazeb mezi dětmi a začlenění nových žáků.

Vzhledem k nepříznivému počasí jsme většinu her absolvovali uvnitř, došlo ale i na venkovní aktivity spojené s pohybem.

Adaptačního kurzu se zúčastnily paní učitelky třídní (Mgr. Marcela Mutinová, Mgr. Hana Gábová) spolu s paní psycholožkou (Mgr. Veronika Opělová) a metodičkou prevence (Mgr. Pavlína Kavíková).

Mgr. Hana Gábová

THeatr ludem

Ve středu 8. října 2025 zavítaly k žákům 5. A naší školy lektorky ze spolku THeatr ludem, který využívá k rozvoji sociálních dovedností metody dramatické výchovy a pomáhá dětem zážitkovou formou lépe pochopit různé životní situace. Drama dílna byla inspirována knihou Blbá Vendula. Děti si díky hraným scénkám mohly vyzkoušet různé situace z příběhu, kde Vendula neměla kamarády a zažívala odmítání od spolužáků.

V dílně se snažily vcítit nejen do Venduliných pocitů, ale také do těch lidí, kteří ji nechtěli přijmout mezi sebe. Hraním rolí žáci hledali možná řešení, jak Vendule pomoci a zlepšit vztahy v třídním kolektivu. Dílna podporovala empatii, porozumění a spolupráci mezi dětmi. Knihu jsme si poté půjčili z knihovny a ještě ji společně přečteme, aby následná debata pomohla dětem lépe porozumět situacím, které příběh přináší.

Mgr. Helena Mihálová

Florbal dívky 6. – 7.tříd

Ve středu 8.10.2025 se tým děvčat ve složení Florčinská, Průšová, Kozlová, Krupníková, Ztratilová, Vlachová, Kravčíková a Hamroziová zúčastnil obvodního kola ve florbalu. Akce se uskutečnila na ZŠ Dětská.

Dívky odehrály ve skupině celkem tři zápasy. Hrály moc dobře, bojovně s velkým nasazením a vypětím všech sil. Reprezentovaly naši školu se ctí a dokonce se jim podařilo vyhrát 10:1, ale i tak to stačilo pouze na druhé místo.

Hráčkám blahopřejeme a děkujeme za jejich výkon.

Mgr. Iveta Krátká

Nové chutě ve školní jídelně

Ve školní jídelně se stále snažíme držet krok s moderními trendy a zároveň zpestřit stravování našim žákům.

Ve čtvrtek 3. 10. 2025 nás velmi potěšilo, že měl oběd velký úspěch, byla cibulová polévka se sýrem, vepřová kotleta po venkovsku s dušenou rýží a čokoládová buchta s kousky čokolády. Dětem chutnalo a to je pro nás ta nejlepší zpětná vazba.

V pondělí 13. 10. 2025 nabídneme žákům jinou jedinečnou příležitost – ochutnat bezlepkové jídlo, které běžně připravujeme pro strávníky s dietním omezením. Zároveň budeme podávat také bezlaktózové mléko, které je součástí naší nabídky pro děti s laktózovou intolerancí. Na talíři se ten den objeví pórková polévka s kvasnicemi a jako hlavní chod ruská hovězí pečeně s bezlepkovými těstovinami. K tomu nabídneme bezlaktózové mléko jako nápoj.

Snažíme se žákům předvádět nové chutě a rozšiřovat obzory v oblasti zdravého a ohleduplného stravování.

Jana Kostková, vedoucí školní jídelny

Co vlastně dělá ředitel školy?

Děti se mě občas ptají, co vlastně dělá ředitel základní školy – a já jim na to rád odpovídám. Ano, ředitel má na starosti spoustu papírů, rozhodování a plánování, ale jednou z nejhezčích částí mé práce (kromě vlastní vyučovací činnosti) je, když mohu jít do výuky a vidět, jak se žáci učí a jak učitelé skvěle pracují. Říká se tomu hospitační činnost – tedy sledování a podpora výuky.

V pátek 3. 10. 2025 jsem navštívil hodinu informatiky v 8. A. Byla opravdu inspirativní – žáci se věnovali počítačové grafice, poznávali různé formáty obrázků a upravovali vlastní návrhy tak, aby je následně mohli vytisknout na 3D tiskárně. Pracovali soustředěně a s velkým zájmem – bylo vidět, že je téma baví a že technologie ve škole má své místo. Někteří žáci s úpravami obrázků trošku bojovali, ale paní učitelka jim byla trpělivě k ruce – obcházela je, podporovala, vysvětlovala a pomáhala jim dojít k výsledku. Všichni tak nakonec zvládli úkoly dané hodiny úspěšně dokončit.

V úterý 7. 10. 2025 jsem měl možnost být zase ve výuce výchovy ke zdraví v 9. A, kde se žáci věnovali genetice. Nejenže vyhledávali informace o dědičnosti a genetických poruchách, ale zároveň sestavovali model DNA. Práce jim šla od ruky a bylo znát, že je učení stále ještě baví. A právě takové hodiny ukazují, že škola může být místem, kde se nejen učí, ale i přemýšlí, tvoří a výuka může být zajímavá a smysluplná – pro žáky i učitele.

Mgr. Miroslav Bučánek

Naše škola se zapojila do akce Pěšky do školy 2025

V týdnu od 15. do 19. září 2025 se naše škola zúčastnila celorepublikové výzvy Pěšky do školy, kterou každoročně pořádá spolek Pěšky městem v rámci Evropského týdne mobility. Cílem akce je podpořit děti i rodiče, aby do školy přicházeli pěšky, na kole, koloběžce nebo využili veřejnou dopravu místo cesty autem. Výzva tak vede ke zdravějšímu životnímu stylu, větší samostatnosti dětí a bezpečnějšímu prostředí kolem škol.

Do soutěže se zapojily všechny třídy naší školy a po celý týden sbíraly body za „aktivní cestu“.

Vítěznou třídou se letos stala 5.A, která nasbírala nejvíce bodů za pěší docházku a další šetrné způsoby dopravy. Gratulujeme všem žákům 5.A k zaslouženému vítězství! Děti získaly malé odměny a hlavně dobrý pocit z toho, že udělaly něco pro své zdraví i pro planetu.

Děkujeme všem třídám i učitelům, kteří se do akce zapojili a pomohli nám udělat cestu do školy o něco zdravější a bezpečnější.

Mgr. Petr Frydrych

Setkání žákovských parlamentů 2025

V pátek 3. října 2025 se ve Středisku volného času Korunka v Ostravě konalo Setkání žákovských parlamentů, které uspořádalo SVČ Korunka a Parlament dětí a mládeže města Ostravy v rámci projektu MAP IV.

Naši školu zastupovali čtyři žáci, kteří se zapojují do činnosti školního parlamentu. Během akce zhlédli prezentace projektů jiných škol a načerpali inspiraci pro další práci našeho parlamentu.

Setkání svou účastí podpořila také náměstkyně primátora města Ostravy pro školství, Mgr. Andrea Hoffmannová, Ph.D., která ocenila aktivitu a spolupráci žákovských parlamentů.

Součástí programu byla nabídka různých aktivit pro školní parlamenty a workshop „Jak se stát dobrým zástupcem třídy?“, který přinesl spoustu užitečných tipů.

Celá akce proběhla v příjemné atmosféře a přinesla nové nápady i motivaci do dalšího školního roku.

Mgr. Petr Frydrych

Volby nanečisto pro naše osmáky a deváťáky

Dne 2. října se prostor před ředitelnou proměnil ve volební místnost a to včetně volební zástěny, urny a samozřejmě volební komise z řad žáků našeho Žákovského parlamentu Harmonie, která dohlížela na řádný průběh voleb.

Žáci 8. a 9. tříd si vyzkoušeli, jaké to je stát se na chvíli oprávněným voličem a vhodit svůj hlas do urny. Do žákovských parlamentních voleb dorazilo 20 z 80 oprávněných voličů, tedy přesně čtvrtina žáků.

A jak to celé dopadlo?

  • 1. místo obsadilo hnutí ANO,
  • 2. místo patří straně Motoristé sobě,
  • o 3. příčku se podělilo několik dalších stran, ale s už výrazně menším počtem hlasů.

Smyslem celé akce nebylo zjistit, jak by naši žáci hlasovali v reálných volbách, ale přiblížit jim principy demokratického rozhodování a umožnit jim vyzkoušet si volební proces na vlastní kůži. Volby měly především ukázat, že demokracie není samozřejmost, ale něco, co vyžaduje účast a zodpovědnost.

Celý projekt „Volby nanečisto“ žákům umožnil nahlédnout do fungování demokracie zblízka. Zjistili, že i zdánlivě malý počet hlasů může ovlivnit výsledek a že účast každého jednotlivce má smysl. Pro mnohé to byla nejen zajímavá zkušenost, ale také příležitost zamyslet se nad významem občanské odpovědnosti v každodenním životě.

Mgr. Petr Frydrych

Běh naděje

V pátek 19. září 2025 se naše třída 9.B zúčastnila mimořádné akce Běh naděje, která se zaměřuje na podporu výzkumu rakoviny a je spojena rovněž spojena s finanční sbírkou. Jednalo se o společenskou sportovní akci (založenou na běhu, pochodu, jízdě na kole, koloběžce, kolečkových bruslích) zdůrazňující význam prevence nejen tohoto onemocnění, ale i jiných civilizačních chorob. Akce se konala v Komenského sadech a trasa měřila 2,5 km. Součástí akce byl také doprovodný program v podobě sportovních, výtvarných a rukodělných stanovišť.

Mgr. Iveta Krátká