

Milí rodiče budoucích prvňáčků, zveme vás na 24. 6. 2025 od 17:00 do 18:00 na první třídní schůzku, na které
V pátek 13. června 2025 se žáci 7.A se svou tř. uč. H. Tomečkovou vydali k rybníku v Pustkovci, kde
Ve dnech 26.–30. května jsme s dětmi z 1.A a 2.B vyrazili do školy v přírodě do Jeseníků, konkrétně do
Ve středu 11. června 2025 se třída 7.A vydala na svůj školní výlet na Skalku ve Vřesině. Na tento výlet
Ve čtvrtek 20. února 2025 se v krásném slunečném, i když lehce mrazivém počasí žáci 7.B vydali pěšky do Planetária Ostrava v Krásném Poli na pořad Astronaut. Během hodinového pořadu se diváci proletěli nad povrchem Venuše i Jupitera, dověděli se mnoho zajímavého o Marsu a Měsíci či rotaci Země, Měsíce a planet kolem Slunce. Na řadu přišla i některá souhvězdí dnešní oblohy (tedy přesně 20. února a noci na 21. února). V druhé části následovalo promítání filmu o astronautech: co obnáší jejich příprava, co se děje s jejich tělem ve vesmíru a jak se astronauti musí věnovat třeba svému svalstvu během pobytu v kosmu, co číhá na lidské tělo v otevřeném kosmickém prostoru.
Po nesmírně zajímavém hodinovém pobytu ve sférickém kině měli všichni účastníci možnost prohlédnout si interaktivní výstavu v prostoru planetária. Děti zaujal fotokoutek s vesmírnými pozadími, prostor se zrcadly nabízející možnost zrcadlového zeštíhlení (tzv. zrcadlovou dietu) i bleskového zhmotnění snad na 150 kg v protějším zrcadle, pozorovaly vznik tornáda, mohly si sáhnout na meteorit (neboli na mimozemšťana), zkusit hopsáním vytvořit zemětřesení, které zachytí seismograf apod.
Zpáteční cesta se proměnila v podstatě na laboratorní práci – nejprve proběhla letová ukázka dronu, pokusy o odchyt dronu a řízení dronu, který vzal s sebou na výlet jeden z žáků. Pak došlo na tvůrčí dílnu, protože třídu zaujal zamrzlý potok a nastal průzkum tloušťky i odolnosti ledu vrháním ledasčeho a tlučením ledasčím (někdy i synchonizovaně), nicméně třída nakonec dorazila zpět do školy v podstatě čistá, suchá, zdravá a spokojená.
Více fotografií najdete v galerii.
Mgr. Martina Kalužová
V úterý 11. února 2025 proběhlo v rámci školní družiny Valentýnské odpoledne. Prvňáčci a druháčci plnili různé úkoly, které si museli ve škole sami najít podle různých indicií. Valentýnské odpoledne pak završili vyráběním srdíček a přáníček. Všechny děti byly odměněny sladkou odměnou.
Bc. Silvie Kaspříková
Konec ledna téměř pravidelně patří školnímu kolu recitační soutěže. A letos tomu nebylo jinak. Ve dvou dnech se představili svým spolužákům i porotě recitátoři, kteří svými výkony usilovali o postup do obvodního kola této soutěže. Jen připomínám, že ocenit můžeme tři nejlepší soutěžící, ale do dalšího kola postupují ti, kteří se umístili na 1. a 2. místě.
Ve středu 29. ledna soutěžili žáci prvního stupně. Poprvé v historii soutěže na naší škole recitovali i žáci 0. kategorie, což jsou žáci prvních tříd. Bylo jich celkem pět a předvedli moc pěkné výkony.
V I. kategorii (žáci 2. a 3. tříd) soutěžilo 14 žáků a ve II. kategorii (žáci 4. a 5. tříd) jich bylo také 14. Počty recitátorů jsou každý rok přibližně stejné a máme z toho velkou radost. A výkony byly opět velmi vyrovnané, nejraději bychom odměnili všechny soutěžící, tak jsme aspoň udělili více třetích míst, abychom ocenili pěknou recitaci. Moc se nám líbily také texty, které si děti k přednesu vybraly. Naše těžké rozhodování dopadlo takto:
0. kategorie: 1. místo: Terezka Macečková (1.A), 2. místo: Sebastian Bicman (1.B), 3. místo: Milan Sieraga (1.B)
I. kategorie: 1. místo: Veronika Křupalová (3.A), 2. místo: Valerie Zatloukalová (2.A), 3. místo: Eliška Zevelová (2.A), Jakub Kapica (2.B), Bartoloměj Kudela (3.B)
II. kategorie: 1. místo: Felicie Schmidtová (5.A), 2. místo: Kristína Rozkopalová (5.B), 3. místo: Josef Bilovský (4.A), Martin Šabatka (5.B)
Gratulujeme!
Následujícího dne soutěžili žáci 2. stupně. Ve III. kategorii (žáci 6. a 7. tříd) jich bylo 12 a převládali chlapci. V souvislosti s touto kategorií musím zmínit jednu pozoruhodnou skutečnost. Natálie Kozlová ze 6.B recitovala báseň své kamarádky ze třídy Carmen Hamroziové. Ano, čtete správně – mezi našimi žáky máme básnířku, která napsala nejen zmíněnou báseň, ale dokonce celou básnickou sbírku. Natálie recitovala velmi citlivě, a proto jsme jí i autorce Carmen udělili zvláštní cenu za interpretaci a autorství. Važme si toho, že mezi sebou máme tuto talentovanou žákyni. Budeme se těšit na její další básně.
A kdo tedy vyhrál?
III. kategorie: 1. místo: Jan Fábrik (7.A), 2. místo: Adéla Macečková (7.A), 3. místo: Dominik Polcer (7.A), Eliška Illková (6.A)
Soutěžení IV. kategorie bylo bohužel poznamenáno nemocí některých žáků, a tak se představili pouze tři soutěžící. Všichni byli z „áček“. Porota měla jednodušší práci, ale přesto nás mrzí, že to nebylo napínavější a že se nezúčastnili žádní žáci z „béček“.
A jak jsme tři recitátory seřadili?
IV. kategorie: 1. místo: Jan Grygar (9.A), 2. místo: Kristýna Krchňáková (9.A), 3. místo: Tomáš Běhůnek (8.A)
Všem zúčastněným mockrát děkujeme za vzornou přípravu a krásné výkony. Oceněným gratulujeme a postupujícím budeme držet palce v dalším klání.
Obvodní kolo recitační soutěže se uskuteční 7. března 2025 v Domě dětí a mládeže na ul. M. Majerové v Ostravě – Porubě.
Na fotografie se můžete podívat zde v galerii.
Mgr. Michaela Homolová
Dne 27.1.2025 proběhlo okresní kolo olympiády z českého jazyka. Naši školu reprezentovaly žákyně IX.A Agáta Urbánková a Nikola Pavelková. Ve velké konkurenci základních škol i gymnázií se mezi 96 účastníky umístila Nikola Pavelková na18. místě a Agáta Urbánková na 51. místě. Oběma děkujeme za reprezentaci školy a pěkné umístění.
Mgr. Lenka Roupová
Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (CZVV) ve spolupráci s MŠMT připravil nový projekt Přijímačky nanečisto, jehož cílem je umožnit uchazečům zažít testovou situaci obdobnou vlastnímu konání přijímacích zkoušek.
I my jsme se s našimi letošními devítkami zúčastnili. Proběhl test z českého jazyka a literatury (30 úloh, 60 minut) a matematiky (16 úloh, 70 minut). Žáci si vyzkoušeli atmosféru přijímacích zkoušek a šlo také o variantu pro ty, kteří se z finančních důvodů nemohou účastnit placených přípravných kurzů a testů.
Doufáme, že přijímací test nanečisto pomůže žákům v přípravě na test skutečný, a už teď deváťákům u opravdových přijímacích zkoušek přejeme úspěch.
Hlavním úkolem této schůzky bylo zvolit logo našeho žákovského parlamentu. Po celoškolních volbách o nejlepší návrh, které vyhrála Andrea Liptáková z 9.B (za to byla čokoládově odměněna), přišel čas na další fázi cesty za novým logem – umělecko-technické zpracování do konečné podoby. (V případě loga je totiž nutné dodržet některé typografické a geometrické náležitosti, takže je třeba návrh upravit.) Toho se ujala p. uč. Mutinová – ta logo zjednodušila, ale zachovala hravý a barevně atraktivní duch původního návrhu. Vytvořila 3 návrhy, ze kterých se zvolil parlamentním hlasováním vítěz, kterého vidíte pod textem. Nyní nás už čeká jen rozhodování o názvu parlamentu.
Hostem schůze byla p. uč. Majerníková, jež žákům nabídla možnost účasti na různých ekologických aktivitách (sběr použitých baterií, úklid okolí školy apod.), které by koordinovala, a nabídla také možnost zapojit se do soutěží s ekologickou tematikou.
Pan ředitel si od žáků vybral SWOT analýzy školy, ke kterým později svolá speciální schůzku a které použije při vypracování koncepce rozvoje školy.
No a v závěru p. uč. Sádecká vyhlásila soutěž o nejhezčí květináč v rámci posílení výzdoby školy.
Mgr. Petr Frydrych
Na počátku října nebo nyní na počátku ledna se žáci 7.A, 7.B, 8.B a obou 9. tříd vydali se svými třídními učiteli na další projekci z projektu Planeta 3000. Po loňském pořadu o Kambodži je zaujal letošní pořad o Chile.
Tato tvarem i délkou zajímavá jihoamerická země nabízí přímořské oblasti i horskou krajinu, oblasti pouští i ledovců, můžete zde potkat plameňáky i tučňáky, svézt se metrem, které má kola, a na ostrově Rapa Nui (nebo též Velikonočním ostrově) v Pacifiku narazit na českou stopu. Český vědec Pavel Pavel dokázal úspěšně rozluštit záhadu dopravy zdejších obřích soch Moai z místa na místo bez použití těžké techniky a v roce 1986 je přímo na chilském ostrově uvedl do pohybu.
Díky tomuto pořadu se žáci mohli podívat do země Evropanům hodně vzdálené, kterou asi hned tak v životě nenavštíví, a doplnit si informace získané v hodinách přírodopisu a zeměpisu.
Mgr. Martina Kalužová
Na podzim se žáci naší 4.B zapojili do polytechnické soutěže „Šroubek, dřívko, kladívko“, kterou vyhlásilo Středisko volného času Korunka v Ostravě za finanční podpory statutárního města Ostrava. Do stejné kategorie se zapojilo 32 tříd.
Děti vyráběly vánoční stromeček z přírodní dřevěné kulatiny, ozdoby tvořily z kartonových hvězdiček omotaných bavlnkou a třešničkou na dortu byly perličky zamotané do drátků. Na průběh práce se můžete podívat ve fotogalerii.
Děti se zapojily do práce s velkým nadšením a zaujetím, moc je to bavilo. Možná i proto si vysloužily krásné třetí místo. Kromě diplomu třída získala hru Brainbox a věci na tvoření – kutilskou sadu a dřívka.
K jejich úspěchu jim gratulujeme.
Mgr. Kristýna Sádecká
Pracovnice pobočky KMO na Opavské ul. připravila pro letošní školní rok pro žáky 2. stupně zajímavou besedu o spisovatelích Jaroslavu Foglarovi a Vojtěchu Matochovi, které spojuje téma příběhů o klukovských partách a jejich dobrodružstvích, ale mezi nimiž leží časová propast několika desetiletí. Zatímco Foglarovi holdovali často rodiče a prarodiče, Matocha je bližší dnešním dětem.
V úterý 7. ledna a ve čtvrtek 9. ledna 2025 se během knihovnické lekce s těmito autory blíže seznámili žáci 6.A a 7.B. Dověděli se něco zajímavého o životních osudech obou autorů, o jejich knížkách a o tom, za jakých okolností knížky vznikaly, že také inspirovaly filmové tvůrce nebo že dostaly i komiksovou podobu.
Některé děti díla těchto autorů už znaly a četly, jiné se do četby pustí možná právě na základě této návštěvy v knihovně.
Fotky jsou umístěny v galerii.
Mgr. Martina Kalužová
V úterý 7.1.2025 se žáci 8.A vydali na návštěvu ostravského studia České televize. Prohlédli si dvě studia, ze kterých se vysílá. Z jednoho se vysílají Události, ze druhého Dobré ráno. Děti si mohly zkusit číst zprávy ze čtecího zařízení, zjistily, jak vypadá „green screen“ a proč se nenosí na natáčení zelené oblečení. Ve studiu, kde se točí Dobré ráno, mohli žáci chvíli posedět a viděli, kde se po ránu vaří. Měli také možnost nahlédnout do zákulisí, takže navštívili místnost, ze které se ovládá zvuk, a střižnu, kde zhlédli krátký film.
Exkurze do televizního prostředí byla pro děti nejen zajímavá, ale do budoucna možná někomu také pomohla s volbou budoucí profese.
Mgr. Svatava Adamovičová, Mgr. Martina Kalužová