Výprava do planetária

Ve čtvrtek 20. února 2025 se v krásném slunečném, i když lehce mrazivém počasí žáci 7.B vydali pěšky do Planetária Ostrava v Krásném Poli na pořad Astronaut. Během hodinového pořadu se diváci proletěli nad povrchem Venuše i Jupitera, dověděli se mnoho zajímavého o Marsu a Měsíci či rotaci Země, Měsíce a planet kolem Slunce. Na řadu přišla i některá souhvězdí dnešní oblohy (tedy přesně 20. února a noci na 21. února). V druhé části následovalo promítání filmu o astronautech: co obnáší jejich příprava, co se děje s jejich tělem ve vesmíru a jak se astronauti musí věnovat třeba svému svalstvu během pobytu v kosmu, co číhá na lidské tělo v otevřeném kosmickém prostoru.

Po nesmírně zajímavém hodinovém pobytu ve sférickém kině měli všichni účastníci možnost prohlédnout si interaktivní výstavu v prostoru planetária. Děti zaujal fotokoutek s vesmírnými pozadími, prostor se zrcadly nabízející možnost zrcadlového zeštíhlení (tzv. zrcadlovou dietu) i bleskového zhmotnění snad na 150 kg v protějším zrcadle, pozorovaly vznik tornáda, mohly si sáhnout na meteorit (neboli na mimozemšťana), zkusit hopsáním vytvořit zemětřesení, které zachytí seismograf apod.

Zpáteční cesta se proměnila v podstatě na laboratorní práci – nejprve proběhla letová ukázka dronu, pokusy o odchyt dronu a řízení dronu, který vzal s sebou na výlet jeden z žáků. Pak došlo na tvůrčí dílnu, protože třídu zaujal zamrzlý potok a nastal průzkum tloušťky i odolnosti ledu vrháním ledasčeho a tlučením ledasčím (někdy i synchonizovaně), nicméně třída nakonec dorazila zpět do školy v podstatě čistá, suchá, zdravá a spokojená.

Více fotografií najdete v galerii.

Mgr. Martina Kalužová

Valentýnské odpoledne školní družiny

V úterý 11. února 2025 proběhlo v rámci školní družiny Valentýnské odpoledne. Prvňáčci a druháčci plnili různé úkoly, které si museli ve škole sami najít  podle různých indicií. Valentýnské  odpoledne pak završili vyráběním srdíček a přáníček. Všechny děti byly odměněny sladkou odměnou.

Bc. Silvie Kaspříková

Školní kolo recitační soutěže

Konec ledna téměř pravidelně patří školnímu kolu recitační soutěže. A letos tomu nebylo jinak. Ve dvou dnech se představili svým spolužákům i porotě recitátoři, kteří svými výkony usilovali o postup do obvodního kola této soutěže. Jen připomínám, že ocenit můžeme tři nejlepší soutěžící, ale do dalšího kola postupují ti, kteří se umístili na 1. a 2. místě.

Ve středu 29. ledna soutěžili žáci prvního stupně. Poprvé v historii soutěže na naší škole recitovali i žáci 0. kategorie, což jsou žáci prvních tříd. Bylo jich celkem pět a předvedli moc pěkné výkony.

V I. kategorii (žáci 2. a 3. tříd) soutěžilo 14 žáků a ve II. kategorii (žáci 4. a 5. tříd) jich bylo také 14. Počty recitátorů jsou každý rok přibližně stejné a máme z toho velkou radost. A výkony byly opět velmi vyrovnané, nejraději bychom odměnili všechny soutěžící, tak jsme aspoň udělili více třetích míst, abychom ocenili pěknou recitaci. Moc se nám líbily také texty, které si děti k přednesu vybraly. Naše těžké rozhodování dopadlo takto:

0. kategorie: 1. místo: Terezka Macečková (1.A), 2. místo: Sebastian Bicman (1.B), 3. místo: Milan Sieraga (1.B)

I. kategorie: 1. místo: Veronika Křupalová (3.A), 2. místo: Valerie Zatloukalová (2.A), 3. místo: Eliška Zevelová (2.A), Jakub Kapica (2.B), Bartoloměj Kudela (3.B)

II. kategorie: 1. místo: Felicie Schmidtová (5.A), 2. místo: Kristína Rozkopalová (5.B), 3. místo: Josef Bilovský (4.A), Martin Šabatka (5.B)

Gratulujeme!

Následujícího dne soutěžili žáci 2. stupně. Ve III. kategorii (žáci 6. a 7. tříd) jich bylo 12 a převládali chlapci. V souvislosti s touto kategorií musím zmínit jednu pozoruhodnou skutečnost. Natálie Kozlová ze 6.B recitovala báseň své kamarádky ze třídy Carmen Hamroziové. Ano, čtete správně – mezi našimi žáky máme básnířku, která napsala nejen zmíněnou báseň, ale dokonce celou básnickou sbírku. Natálie recitovala velmi citlivě, a proto jsme jí i autorce Carmen udělili zvláštní cenu za interpretaci a autorství. Važme si toho, že mezi sebou máme tuto talentovanou žákyni. Budeme se těšit na její další básně.

A kdo tedy vyhrál?

III. kategorie: 1. místo: Jan Fábrik (7.A), 2. místo: Adéla Macečková (7.A), 3. místo: Dominik Polcer (7.A), Eliška Illková (6.A)

Soutěžení IV. kategorie bylo bohužel poznamenáno nemocí některých žáků, a tak se představili pouze tři soutěžící. Všichni byli z „áček“. Porota měla jednodušší práci, ale přesto nás mrzí, že to nebylo napínavější a že se nezúčastnili žádní žáci z „béček“.

A jak jsme tři recitátory seřadili?

IV. kategorie: 1. místo: Jan Grygar (9.A), 2. místo: Kristýna Krchňáková (9.A), 3. místo: Tomáš Běhůnek (8.A)

Všem zúčastněným mockrát děkujeme za vzornou přípravu a krásné výkony. Oceněným gratulujeme a postupujícím budeme držet palce v dalším klání.

Obvodní kolo recitační soutěže se uskuteční 7. března 2025 v Domě dětí a mládeže na ul. M. Majerové v Ostravě – Porubě.

Na fotografie se můžete podívat zde v galerii.

Mgr. Michaela Homolová

Okresní kolo Olympiády z českého jazyka

Dne 27.1.2025 proběhlo okresní kolo olympiády z českého jazyka. Naši školu reprezentovaly žákyně IX.A Agáta Urbánková a Nikola Pavelková. Ve velké konkurenci základních škol i gymnázií se mezi 96 účastníky umístila Nikola Pavelková na18. místě a Agáta Urbánková na 51. místě. Oběma děkujeme za reprezentaci školy a pěkné umístění.

Mgr. Lenka Roupová

Přijímačky nanečisto

Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (CZVV) ve spolupráci s MŠMT připravil nový projekt Přijímačky nanečisto, jehož cílem je umožnit uchazečům zažít testovou situaci obdobnou vlastnímu konání přijímacích zkoušek.

I my jsme se s našimi letošními devítkami zúčastnili. Proběhl test z českého jazyka a literatury (30 úloh, 60 minut) a matematiky (16 úloh, 70 minut). Žáci si vyzkoušeli atmosféru přijímacích zkoušek a šlo také o variantu pro ty, kteří se z finančních důvodů nemohou účastnit placených přípravných kurzů a testů.

Doufáme, že přijímací test nanečisto pomůže žákům v přípravě na test skutečný, a už teď deváťákům u opravdových přijímacích zkoušek přejeme úspěch.

Schůzka parlamentu 17. 1. 2025

Hlavním úkolem této schůzky bylo zvolit logo našeho žákovského parlamentu. Po celoškolních volbách o nejlepší návrh, které vyhrála Andrea Liptáková z 9.B (za to byla čokoládově odměněna), přišel čas na další fázi cesty za novým logem – umělecko-technické zpracování do konečné podoby. (V případě loga je totiž nutné dodržet některé typografické a geometrické náležitosti, takže je třeba návrh upravit.) Toho se ujala p. uč. Mutinová – ta logo zjednodušila, ale zachovala hravý a barevně atraktivní duch původního návrhu. Vytvořila 3 návrhy, ze kterých se zvolil parlamentním hlasováním vítěz, kterého vidíte pod textem. Nyní nás už čeká jen rozhodování o názvu parlamentu.

Hostem schůze byla p. uč. Majerníková, jež žákům nabídla možnost účasti na různých ekologických aktivitách (sběr použitých baterií, úklid okolí školy apod.), které by koordinovala, a nabídla také možnost zapojit se do soutěží s ekologickou tematikou.

Pan ředitel si od žáků vybral SWOT analýzy školy, ke kterým později svolá speciální schůzku a které použije při vypracování koncepce rozvoje školy.

No a v závěru p. uč. Sádecká vyhlásila soutěž o nejhezčí květináč v rámci posílení výzdoby školy.

Mgr. Petr Frydrych

Chile – země ledu a písku

Na počátku října nebo nyní na počátku ledna se žáci 7.A, 7.B, 8.B a obou 9. tříd vydali se svými třídními učiteli na další projekci z projektu Planeta 3000. Po loňském pořadu o Kambodži je zaujal letošní pořad o Chile.

Tato tvarem i délkou zajímavá jihoamerická země nabízí přímořské oblasti i horskou krajinu, oblasti pouští i ledovců, můžete zde potkat plameňáky i tučňáky, svézt se metrem, které má kola, a na ostrově Rapa Nui (nebo též Velikonočním ostrově) v Pacifiku narazit na českou stopu. Český vědec Pavel Pavel dokázal úspěšně rozluštit záhadu dopravy zdejších obřích soch Moai z místa na místo bez použití těžké techniky a v roce 1986 je přímo na chilském ostrově uvedl do pohybu.

Díky tomuto pořadu se žáci mohli podívat do země Evropanům hodně vzdálené, kterou asi hned tak v životě nenavštíví, a doplnit si informace získané v hodinách přírodopisu a zeměpisu.

Mgr. Martina Kalužová

Úspěch našich čtvrťáků

Na podzim se žáci naší 4.B zapojili do polytechnické soutěže „Šroubek, dřívko, kladívko“, kterou vyhlásilo Středisko volného času Korunka v Ostravě za finanční podpory statutárního města Ostrava. Do stejné kategorie se zapojilo 32 tříd.

Děti vyráběly vánoční stromeček z přírodní dřevěné kulatiny, ozdoby tvořily z kartonových hvězdiček omotaných bavlnkou a třešničkou na dortu byly perličky zamotané do drátků. Na průběh práce se můžete podívat ve fotogalerii.

Děti se zapojily do práce s velkým nadšením a zaujetím, moc je to bavilo. Možná i proto si vysloužily krásné třetí místo. Kromě diplomu třída získala hru Brainbox a věci na tvoření – kutilskou sadu a dřívka.

K jejich úspěchu jim gratulujeme.

Mgr. Kristýna Sádecká

Foglar vs. Matocha

Pracovnice pobočky KMO na Opavské ul. připravila pro letošní školní rok pro žáky 2. stupně zajímavou besedu o spisovatelích Jaroslavu Foglarovi a Vojtěchu Matochovi, které spojuje téma příběhů o klukovských partách a jejich dobrodružstvích, ale mezi nimiž leží časová propast několika desetiletí. Zatímco Foglarovi holdovali často rodiče a prarodiče, Matocha je bližší dnešním dětem.

V úterý 7. ledna a ve čtvrtek 9. ledna 2025 se během knihovnické lekce s těmito autory blíže seznámili žáci 6.A a 7.B. Dověděli se něco zajímavého o životních osudech obou autorů, o jejich knížkách a o tom, za jakých okolností knížky vznikaly, že také inspirovaly filmové tvůrce nebo že dostaly i komiksovou podobu.

Některé děti díla těchto autorů už znaly a četly, jiné se do četby pustí možná právě na základě této návštěvy v knihovně.

Fotky jsou umístěny v galerii.

Mgr. Martina Kalužová

Návštěva v České televizi Ostrava

V úterý 7.1.2025 se žáci 8.A vydali na návštěvu ostravského studia České televize. Prohlédli si dvě studia, ze kterých se vysílá. Z jednoho se vysílají Události, ze druhého Dobré ráno. Děti si mohly zkusit číst zprávy ze čtecího zařízení, zjistily, jak vypadá „green screen“ a proč se nenosí na natáčení zelené oblečení. Ve studiu, kde se točí Dobré ráno, mohli žáci chvíli posedět a viděli, kde se po ránu vaří. Měli také možnost nahlédnout do zákulisí, takže navštívili místnost, ze které se ovládá zvuk, a střižnu, kde zhlédli krátký film.

Exkurze do televizního prostředí byla pro děti nejen zajímavá, ale do budoucna možná někomu také pomohla s volbou budoucí profese.

Mgr. Svatava Adamovičová, Mgr. Martina Kalužová