Co vlastně dělá ředitel školy?
Děti se mě občas ptají, co vlastně dělá ředitel základní školy – a já jim na to rád odpovídám. Ano, ředitel má na starosti spoustu papírů, rozhodování a plánování, ale jednou z nejhezčích částí mé práce (kromě vlastní vyučovací činnosti) je, když mohu jít do výuky a vidět, jak se žáci učí a jak učitelé skvěle pracují. Říká se tomu hospitační činnost – tedy sledování a podpora výuky.
V pátek 3. 10. 2025 jsem navštívil hodinu informatiky v 8. A. Byla opravdu inspirativní – žáci se věnovali počítačové grafice, poznávali různé formáty obrázků a upravovali vlastní návrhy tak, aby je následně mohli vytisknout na 3D tiskárně. Pracovali soustředěně a s velkým zájmem – bylo vidět, že je téma baví a že technologie ve škole má své místo. Někteří žáci s úpravami obrázků trošku bojovali, ale paní učitelka jim byla trpělivě k ruce – obcházela je, podporovala, vysvětlovala a pomáhala jim dojít k výsledku. Všichni tak nakonec zvládli úkoly dané hodiny úspěšně dokončit.
V úterý 7. 10. 2025 jsem měl možnost být zase ve výuce výchovy ke zdraví v 9. A, kde se žáci věnovali genetice. Nejenže vyhledávali informace o dědičnosti a genetických poruchách, ale zároveň sestavovali model DNA. Práce jim šla od ruky a bylo znát, že je učení stále ještě baví. A právě takové hodiny ukazují, že škola může být místem, kde se nejen učí, ale i přemýšlí, tvoří a výuka může být zajímavá a smysluplná – pro žáky i učitele.


Mgr. Miroslav Bučánek
