
Ředitelské volno
Na 9. 5. 2025 je vyhlášeno ředitelské volno. Bude uzavřena škola, školní jídelna a školní družina.
Číst dáleNa 9. 5. 2025 je vyhlášeno ředitelské volno. Bude uzavřena škola, školní jídelna a školní družina.
Jarní koncerty našich pěveckých sborů v Domě kultury Poklad se blíží. Ten první bude patřit dětskému sboru Rolnička a prvňáčkům již
Děti ze třídy 4. A ZŠ J. Valčíka se v tomto jarním období rozhodly zapojit do kreativní soutěže pořádané obchodním
V pátek 2. května 2025 zamířila třída IV.B se svou třídní učitelkou do Dolní oblasti Vítkovic na vzdělávací program Neživá
Minulý týden se na naší škole uskutečnil Den ztřeštěné módy, který byl součástí tematických dnů zaměřených na podporu přátelské a
V druhém březnovém týdnu od 10. 3. – 14. 3. 2025 se žáci hudebních tříd II. stupně vydali na tradiční soustředění svého pěveckého sboru. Opět měli nabitý program – od náročné každodenní několikahodinové zkoušky sboru přes pravidelné hodinové přípravy na přijímací zkoušky z matematiky i českého jazyka až k zábavným večerním hrám, které pro své spolužáky připravovala IX. A. Novinkou byl nácvik tanečního vystoupení podle muzikálového filmu Pomáda, který si vyvolení tanečníci zamilovali.
Během soustředění proběhlo mnoho různých soutěží, hodnotil se také úklid vlastního pokoje a právě předání ocenění za tyto soutěže neboli něco dobrého na zub uzavřelo celé soustředění.
Fotografie najdete v naší galerii.
Mgr. Jana Javorková
Naše škola v úterý 18. března odpoledne ožila díky budoucím školákům a jejich rodičům, kteří se přišli před zápisem do 1. tříd podívat, jak to u nás vypadá.
U vchodu na ně čekali průvodci z řad žáků 8. a 9. tříd a v místnostech jednoho z pavilonů paní učitelky s pomocníky z řad starších žáků s různými úkoly. Budoucí školáci si ověřili svůj postřeh, paměť, skládání obrázků nebo to, co už naučili z angličtiny ve školce. V počítačové učebně na ně čekali deváťáci s ozoboty i se skládačkami, které vytvořili sami žáci díky 3D tisku. V knihovně si předškoláci mohli vyzkoušet kouzelné čtení a plnění úkolů s Albi tužkou. Možná poprvé zažili, že i kniha s nimi může mluvit. Hned naproti se díky USB mikroskopu si mohli detailně prohlédnout třeba sedmikrásku nebo vlastní vlasy či pihu nebo v klasickém mikroskopu klíště.
Protože jsme hudební škola, ve vestibulu předvedli žáci 1. a 4. třídy, co už se naučili ve školním sboru. Školu na pár minut zaplnili svým zpěvem. Z hudebny se pak po celou dobu ozývala hra na kytaru v podání Jonáše Soldána (6.A), na bicí a na tubu v podání bratrů Dominika a Mikuláše Polcerových (7.A), na trubku je doprovázel Pavel Zatloukal z téže třídy, na klavír a flétnu zahrála Karolína Nováková (4.A). Tyto děti kromě naší školy navštěvují protější ZUŠ, kde se věnují hře na uvedené hudební nástroje. V místnosti nedaleko této malé kapely si budoucí školáci sami zahráli na xylofon nebo si vyzkoušeli hudení pexeso či poslechli různé hudební nástroje přes odkazy na QR kódech.
Kdo prozkoumal nabídku všech místností, posbíral spoustu razítek, která nakonec proměnil ve sladkou odměnu. Jeho razítkové vysvědčení mu bude i v budoucnu připomínat vše, co si vyzkoušel 18. března v naší škole.
Fotografie si můžete prohlédnout tady.
Mgr. Martina Kalužová
Dne 6. března 2025 navštívila třída 8. A program Příběh věčného poutníka v Planetáriu Ostrava.
Program probíhal ve sférickém kině planetária. V úvodu si žáci mohli prohlédnout souhvězdí, které na obloze mohou nyní sledovat, vyslechli si příběhy o jejich pojmenování a také byli obrazy i výkladem seznámeni s planetami viditelnými na noční obloze nyní.
Poté navazoval napínavý příběh nejpozoruhodnější vesmírné mise v historii lidstva. V roce 1977 byly vypuštěny dvě sondy Voyager, které měly prozkoumat nejvzdálenější planety naší sluneční soustavy. Díky nim jsme se o těchto planetách dozvěděli zcela nové a překvapivé informace, ve filmu byly ukázky fotografíií, zpracované do 3D pohledů, které zachytily sondy při svém průletu okolo planet a jejich měsíců.
I dnes, po více než čtyřech desetiletích, sondy Voyager stále fungují a zkoumají kosmický prostor. Na jejich palubách je také umístěna pozlacená deska s poselstvím určeným mimozemským civilizacím.
Celý pořad žáky velmi zaujal a kladně jej hodnotili.
Mgr. Pavlína Kavíková
V úterý 4. března 2025 se naše třída 2.B vydala na výlet do Dolní oblasti Vítkovic, kde jsme měli objednaný vzdělávací program Robot Ozobot.
Než program začal, děti si užily hodinu a půl ve Velkém světě techniky, kde mohly objevovat různé interaktivní expozice. Zkoušely fyzikální pokusy, hrály si s optickými iluzemi a objevovaly, jak fungují některé vědecké principy v praxi.
Poté si nás převzal lektor, který dětem představil ozoboty – malé chytré roboty, kteří se pohybují podle barevných čar a dokážou reagovat na různé barevné kódy. Děti si vyzkoušely, jak robota naprogramovat tak, aby se pohyboval podle jejich zadání. Naučily se, jak roboti „čtou“ informace a jak mohou díky jednoduchým příkazům rozhodovat, kam pojedou.
Výlet byl nejen zábavný, ale také naučný. Děti si ho moc užily a nadšeně zkoumaly nejen ozoboty, ale i industriální prostředí Dolních Vítkovic. Velké pece a staré tovární budovy na ně udělaly velký dojem. Už teď se těšíme na další podobné akce! 🚀😊
Lucie Majerníková
V naší škole máme spoustu šikovných dětí, které rády zpívají, tancují nebo hrají na různé hudební nástroje. Ale co všechno se dá naučit na opravdové umělecké škole? To jsme měli možnost zjistit při návštěvě ZUŠ, kam se vydali žáci 1., 2. a 3. třídy dne 12. března 2025.
Hned po příchodu nás přivítaly dívky z dramatického oboru, které nás celým programem provázely. A pak už začalo opravdové hudební představení. Poslechli jsme si různé nástroje – od klavíru a fléten přes housle, kytary, tubu a trubku až po bicí. Každý zvuk byl jiný a každý hudebník nám ukázal, co všechno se dá hrou na nástroj vykouzlit.
ZUŠ měla připravenou také ukázku tanečního vystoupení, které bylo plné malých čertic. Viděli jsme také recitaci a zpěv – a musíme říct, že mladí umělci byli opravdu talentovaní.
Celý koncert byl krásný zážitek a naši žáci odcházeli nadšení. Někteří možná objevili svůj nový koníček, jiní se prostě jen nechali unést krásou hudby a tance. Děkujeme ZUŠ za milé přijetí a skvělý program, který dokázal, jak talentované děti máme ve svém okolí.
Lucie Majerníková
Naše škola získala z projektu Nadace O2 grant ve výši 100.000,- Kč, který nám umožní zorganizovat sérii besed, školení a přednášek, zaměřených na bezpečné a smysluplné využívání digitálních technologií. Tento grant nám otevírá dveře k tomu, abychom pomohli nejen žákům, ale také jejich rodičům a učitelům orientovat se v digitálním světě a chránit se před jeho nástrahami.
V roce 2025 tak díky programu O2 Chytrá škola zrealizujeme následující aktivity:
Pro žáky – Besedy zaměřené na kyberbezpečnost, rozpoznávání dezinformací, základy digitální gramotnosti a etiketu v online světě. To vše si ukážeme hravou a srozumitelnou formou.
Pro rodiče – Přednášky a praktické tipy, jak podpořit své děti v online prostředí. Jak nastavit bezpečnostní opatření, jak s dětmi mluvit o jejich digitálním životě a jak rozpoznat varovné signály, že něco není v pořádku. Zaměříme se také na kybernetické formy agrese, kyberšikany, rizika spojená s online seznamováním a fenoménem kybergroomingu apod.
Pro učitele – Přednášky a praktické tipy zaměřené na využití moderních technologií ve výuce a na podporu bezpečného online chování u žáků. Základní a pokročilé využívání AI technologií.
Děti tráví na internetu stále více času – ať už na sociálních sítích, při hraní her nebo při online výuce. Ne všechno, co na internetu najdeme, je ale bezpečné a pravdivé. Proto je důležité, abychom se naučili rozeznávat nebezpečí a uměli se jim bránit. Rodiče a učitelé jsou v tomto ohledu klíčovými průvodci, kteří mohou dětem pomoci vybudovat zdravé digitální návyky.
PŘIDEJTE SE K NÁM!
Nepropásněte jedinečnou příležitost a zapojte se do našich akcí určených pro rodiče a děti. Společně vytvoříme prostředí, kde budou děti, rodiče, ale i učitelé, lépe připraveni na výzvy digitálního světa. Sledujte náš web, facebook a instagram, kde budeme zveřejňovat konkrétní termíny jednotlivých besed a přednášek.
Chytře, bezpečně, zodpovědně – pojďme se učit digitálním dovednostem společně!
Obvodní kolo recitační soutěže se konalo 7. března 2025 v Domě dětí a mládeže na ulici Marie Majerové v Ostravě – Porubě a jak si možná pamatujete, naši školu zde reprezentovalo 10 žáků.
Poprvé jsme měli své zástupce i v 0. kategorii. Nejmladšími recitátory byli Sebastian Bittmann z 1.B a Terezka Macečková z 1.A. Recitovali moc pěkně a porotě se nejvíce líbila právě naše Terezka, které přidělili 1. místo s přímým postupem do okresního kola. Terezka projevovala neskrývanou radost.
V I. kategorii recitovaly dvě dívky – Valerie Zatloukalová z 2.A a Veronika Křupalová ze 3.A. Valerie recitovala krásně něžně a Veronika krásně výrazně. Porota z velké konkurence 21 recitátorů vybrala bohužel jiné postupující a dívky nezískaly žádné umístění.
Z podobně silné konkurence vybírali porotci také ve II. kategorii, ve které soutěžily Felície Schmidtová z 5.A a Kristína Rozkopalová z 5.B. Tady už jsme slavili úspěch. Feli si svým krásným výkonem vybojovala 3. místo s nepřímou účastí v okresním kole.
I ve III. kategorii jsme měli svá želízka v ohni. Po předvedených výkonech Honzy Fábrika a Adély Macečkové ze 7.A jsme si byli jisti, že se umístí na předních místech, ale porota měla úplně odlišný názor. Naše zklamání bylo veliké.
Nejnapínavější vždy bývá soutěžení nejstarších recitátorů ve IV. kategorii. I v našich řadách vládlo napětí, protože jsme do poslední chvíle nevěděli, jestli bude recitovat Jéňa Grygar z 9.A. I přes svou nemoc však obětavě přijel a s Kristýnou Krchňákovou ze stejné třídy výborně reprezentovali naši školu. Následovaly další skvělé, někdy až herecké výkony. Přestávali jsme doufat a přesto jsme se nakonec radovali z Jéňova 3. místa s nepřímým postupem do okresního kola.
Účast v obvodním kole recitační soutěže byla pro všechny naše soutěžící velkou zkušeností. Poznali pocity zklamání i radosti. Nikdo však svým výkonem nezklamal, vše se jim podařilo podle jejich představ a jistě získali velkou motivaci pro svá vystoupení v příštím ročníku soutěže.
Okresní kolo recitační soutěže, kam postoupili Terezka, Feli a Jéňa se koná 21. března 2025 opět v DDM M. Majerové. Budeme jim držet palce.
Ještě jednou všem děkujeme za svědomitou přípravu, účast a vzornou reprezentaci naší školy. A samozřejmě oceněným moc gratulujeme!
Michaela Homolová
V pondělí 3. března 2025 vyrazilo 52 žáků z 8. a 9. tříd za poznáním historie do nedalekého Polska, kde v rámci historické exkurze navštívili bývalý koncentrační tábor Auschwitz-Birkenau a malebný Krakov, který jako historická rezidence polských králů figuruje díky dochovaným památkám na seznamu UNESCO.
Ani vlídné předjaří nic neubralo z ponurosti bývalého koncentračního tábora, kde během 2. světové války zahynulo více než milion lidí z mnoha zemí Evropy, především však osob židovského původu. Žáci se díky česky či slovensky hovořícím průvodcům dověděli na autentických místech informace, které doplnily výuku dějepisu ve škole či jejich poznatky získané z jiných zdrojů. Někdy tiše žasli nad tím, co byl člověk člověku schopen udělat nebo co vězni byli schopni vydržet a přežít.
Navštívili místnosti s nahromaděnými věcmi zabavenými vězňům, s jejich ostříhanými vlasy, fotografiemi, vězeňské ubikace i podzemní kobky určené k týrání vězňů nebo plynovou komoru. Viděli také model plynové komory i nádoby zbylé po Cyklonu B, kterým nacisté zabíjeli ve velkém právě v plynových komorách v Osvětimi a Březince.
Odpoledne se pak žáci prošli historickým centrem Krakova – kolem Visly přes Wawel kolem Sukiennice na hlavním náměstí neboli Rynku k Jagellonské univerzitě. Díky krátkému volnu si mohli v okolí Rynku dát něco dobrého a zkusit se sami domluvit v blízké cizině.
Nakonec se všichni šťastně opět sešli, v pořádku dojeli zpět do Ostravy a určitě si dovezli domů spoustu různorodých dojmů.
Mgr. Martina Kalužová
6. březen 2025 byl pro naše čtvrté třídy ze ZŠ J. Valčíka výjimečný! Na návštěvu k nám přišli předškoláci a my jsme pro ně připravili pestrý program, který spojil nejen učení, ale i skvělou spolupráci mezi staršími a mladšími dětmi.
Ve 4. B si děti připravily stanoviště, na kterých si předškoláci mohli vyzkoušet různé úkoly. Na jednom děti rozpoznávaly, co do skupiny nepatří, na jiném se zaměřily na úkoly s počítáním – poznávaly, čeho je více a čeho méně. Další stanoviště nabízelo zábavnou skládačku puzzle, na dalším zase dokreslovaly chybějící části obrázků. Předškoláci si také vyzkoušeli hledání rýmů nebo řazení podle velikosti. Na závěr si každý malý návštěvník vybarvil a vystřihl včelu, kterou si odnesl jako krásnou památku na tento den.
Ve 4. A bylo také veselo! Starší děti, jako přátelé po boku, pomáhaly předškolákům trénovat paměť v Kimově hře, cvičit pozornost při hraní jarního binga a při kresleném diktátu příšer zopakovat tvary a barvy. Při posledním úkolu s tabulkou si děti zlepšily orientaci na ploše. Všichni malí i velcí si jako uznání za svou šikovnost odnesli sladkou odměnu.
Celá návštěva probíhala v přátelském a veselém duchu a všichni jsme si to náramně užili. Důkaz o tom najdete v naší galerii.
Mgr. Helena Mihálová
Ve čtvrtek 27. února 2025 se žáci 4. A třídy Základní školy J. Valčíka vydali do pobočky knihovny na ul. Opavská na zajímavou a poučnou besedu, která se zaměřovala na aktuální téma mediální výchovy.
Beseda nesla název „Byla jednou jedna vačice“ a žáci se během ní dozvěděli mnoho zajímavých informací o tom, jak správně ověřovat fakta a jak se orientovat v dnešním mediálním světě plném dezinformací. Diskuze se soustředila na důležitost kritického myšlení a správného přístupu k informacím, které nás každý den obklopují.
Součástí besedy byly také ukázky optických iluzí. Žáci si mohli vyzkoušet, jak je snadné se při vnímání reality mýlit a jak je důležité si všímat detailů při hodnocení obrazů a zpráv. Tento interaktivní program dětem pomohl lépe pochopit, jak fungují různé způsoby manipulace s informacemi a jak rozpoznat, co je pravda a co může být jen zkreslený obraz skutečnosti.
Tato návštěva dětem rozšířila jejich znalosti v oblasti mediální výchovy, ale také inspirovala k dalšímu čtení a rozvoji kritického myšlení, ve kterém budou ve škole pokračovat.
Mgr. Helena Mihalová